Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

«Հայաստանը դիտում են որպես պրոբլեմ ստեղծող միավոր, ոչ թե պրոբլեմ լուծող պետություն»

«Հայաստանը դիտում են որպես պրոբլեմ ստեղծող միավոր, ոչ թե պրոբլեմ լուծող պետություն»
19.10.2013 | 00:16

Հայաստանի արտաքին քաղաքական հարցերի շուրջ «Իրատես de facto»-ի զրույցը 1994-1997 թվականների ՀՀ նախագահի ավագ խորհրդական ԺԻՐԱՅՐ ԼԻՊԱՐԻՏՅԱՆԻ հետ է:

-Մաքսային միությանը Հայաստանի անդամագրվելու որոշումը բացատրվեց Հայաստանի ժողովրդի շահերով: Ձեր կարծիքով` Հայաստանը կշահի՞ Մաքսային միության անդամ դառնալով:
-Թեև Մաքսային միության տնտեսական մասի վերլուծությունը չեմ տեսել, բայց, կարծում եմ, հիմնական հարցը քաղաքականն է: Իշխանություններն ու տարբեր կուսակցություններ հավանաբար ունեն իրենց սահմանումը` հայ ժողովրդի ու Հայաստանի պետականության շահերի տեսանկյունից: Իրականում ես չեմ տեսել որևէ լուրջ քննարկում, թե որոնք են Հայաստանի շահերը: Եղել են ծածկագրային մտքեր, որոնցից քաղաքացին պիտի ենթադրի կամ եզրակացնի ինչ-որ դրույթներ ու փաստարկներ: Լռելյայն միայն, որովհետև` ա) այդ ուժերը իրենց հույսը դրել են քաղաքացու ու հայի վախերի վրա և ոչ նրա դատողության, բ) խուսափում են իրենց ստեղծած իրավիճակի ու որոշումների պատասխանատվությունից:
Երկրորդ` հարցն այստեղ այն չէ, թե ինչ կստորագրենք, այլ այն, թե ինչպես ենք վարվելու հաջորդ տասը, քսան տարիներին, ինչ չափով կկարողանանք օգտվել մեկից կամ մյուսից: Ամենակրքոտ փաստարկները, ի նպաստ այդ որոշման, ասպարեզ նետվեցին Սերժ Սարգսյանի հայտարարությունից հետո և այնպես ներկայացվեցին, որ կարծես այդ փաստարկները պարզ, հասկանալի ու միաժամանակ անխուսափելի էին: Այսինքն, նրանք, ովքեր հակառակ կարծիք ունեն, ունակ չեն այդքան պարզ ճշմարտությունը տեսնելու: Բայց եթե այդքան հստակ էր, ինչո՞ւ այդ վերլուծություններն ու շահերի սահմանումները պարզ դարձան Սարգսյանի որոշումից հետո միայն և ոչ առնվազն այն երեքուկես տարիներին, երբ Հայաստանը բանակցում էր ԵՄ-ի հետ ու հասել էր համաձայնության երկու կարևոր փաստաթղթերի վերաբերյալ, որոնք լրիվ տարբեր ուղղությամբ էին տանելու Հայաստանը: Ի՞նչն էր պատճառը, որ այդ հարցերը հստակվեցին միայն Սարգսյանի հայտարարությունից հետո:
Հաջորդ նկատառումս այն է, որ քաղաքական ուժերը, որոնք համաձայնեցին կամ հակառակվեցին այդ որոշմանը, պատմության առջև պատասխանատվություն ունեն այն վիճակի համար, որում մեր պետությունը գտնվում է: Այդ ուժերը ծայրահեղ դիրքորոշումներ են որդեգրել տարածաշրջանային մեր հարցերի վերաբերյալ, և այդ ծայրահեղ դիրքորոշումները մեզ հասցրին նրան, որ արդեն այլընտրանք չունենք:
-Շատերը, նկատի ունենալով մեր շահերը, հիշեցնում են, թե ունենք Ղարաբաղի չլուծված խնդիր, և առանց Ռուսաստանի այդ հարցի լուծումը վտանգված է: Նույնիսկ խոսվում է հնարավոր պատերազմի մասին և այդ պարագայում ռուսական միջամտության` հօգուտ Ղարաբաղի:
-Իսկ ժամանակը չէ՞ հարց տալու, թե ինչ ենք արել Ղարաբաղի հարցը կարգավորելու համար: Նկատի չունեմ, թե պատճառը միայն մենք ենք: Սակայն անհնար է խուսափել այդ հարցում պատասխանատվությունից, որովհետև մեր մաքսիմալ պահանջների պատճառով լավ առիթներ կորցրինք այդ հարցը մեզ համար հնարավորինս լավագույն ձևով լուծելու համար և վերջին 15 տարիներին սպասեցինք, որ ուրիշները դա անեն, ինչպես վարվեց Ադրբեջանը:
Մինչև հիմա շատ ուժեր ասում էին` մենք Ղարաբաղի հարց չունենք, Ադրբեջանը ունի: Հիմա ինչո՞ւ հանկարծ հիշեցինք, որ ունենք: Երբ մեր իշխանությունները հայտարարում են, թե մեր բանակը որևէ պատերազմի պարագայում առանց հարցի հաղթանակ կտանի, ո՞րն է վախը: Իսկ եթե Ղարաբաղի հարց կա, ինչո՞ւ չեն խոսում այդ մասին: Վերջին անգամ ե՞րբ է որևէ կուսակցություն, քաղաքական ուժ հարց բարձրացրել Ղարաբաղի խնդրի լուծման մասին: Եթե չեմ սխալվում վերջին անգամ Լևոն Տեր-Պետրոսյանն էր, որ 2008-ի իր ելույթներից մեկում խոսեց այդ մասին: Մնացածի համար հարցը գոյություն չունի` Թուրքիայի և Ադրբեջանի հարց գոյություն չունի, չկա Ղարաբաղի հարց ու Հայաստանի վտանգ: Եվ հանկարծ հիմա Ղարաբաղի հարցը հիշեցին: Որոշ ուժեր հանկարծ որոշեցին նույնիսկ, որ պետության ու ժողովրդի գոյությանն է վտանգ սպառնում: Սա առաջին հարցն է:
Երկրորդն այն է, որ Ռուսաստանի գործադիր իշխանության որևէ պաշտոնյա ե՞րբ է պաշտոնապես ինչ-որ բան ասել ի նպաստ Ղարաբաղի: Ի՞նչ է նշանակում` ի նպաստ Ղարաբաղի: Եթե սիրաբանություն է, ուրիշ բան, բայց եթե քաղաքական հարց է, Ղարաբաղը երկու հարց ունի` կարգավիճակի և տարածքների: Այս հարցերով ՌԴ-ն պաշտոնապես երբևէ ասե՞լ է, որ վարվելու է ի նպաստ Ղարաբաղի, այսինքն, ճանաչելու է ԼՂ-ի անկախությունը, որը նաև կպահի ԼՂՀ-ից դուրս հայկական հակակշռի տակ գտնվող տարածքները: Բացարձակապես:
ՈՒրեմն` ինչի՞ վրա ենք հույս դնում, որ պատերազմի պարագայում Ռուսաստանը մեր կողմն է լինելու: Նույն տեսակի աղբյուրների՞, որոնք 1987-ի վերջերին ու 1988-ի սկզբներին մերոնց վստահեցրին, որ եթե մենք Ղարաբաղի հարցը բարձրացնենք, մեզ համար «լավ կլինի»: Կամ` Հարավային Օսիայի և Աբխազիայի նախադեպի՞ վրա: Այս երկուսի կապակցությամբ Ռուսաստանը մի քանի անգամ միջազգային հանրությանը զգուշացրել էր, որ եթե Կոսովոյի անկախությունը ճանաչեն, ինքն էլ այդ երկուսի անկախությունը կճանաչի: Ղարաբաղի մասին նման բան չի ասել: Եվ հետո` Ղարաբաղի հարցում ինչո՞ւ է միջամտելու ի նպաստ Ղարաբաղի: ՌԴ-ն ի՞նչ հարց է լուծելու իր համար նման քաղաքականություն վարելով: ՌԴ-ն հարցեր էր լուծում Վրաստանի արտաքին քաղաքականությանը կապված: Իսկ ի՞նչ հարցեր ունի Հայաստանի հետ` ի համեմատ Ադրբեջանի: ՌԴ-ի քաղաքականությունը հստակ է եղել արդեն ավելի քան 20 տարի, և եթե ՌԴ-ի միջամտությունը ի նպաստ ԼՂ-ի նշանակում է ապահովել նրա գոյությունը, դա կարելի էր ապահովել տարիներ առաջ:
-Ղարաբաղի հարցի լուծման համար անհրաժե՞շտ է երրորդ երկրների միջամտությունը: Գուցե Հայաստանը փորձի ինքը պայմանավորվել Ադրբեջանի հետ, ոչ թե հետևի այլ երկրների առաջարկությունների քննարկմանը: Վերջերս ԱՄՆ-ի նախագահ Բարաք Օբաման կողմերին կոչ արեց նստել բանակցությունների սեղանի շուրջ և գտնել Ղարաբաղի հարցի լուծման ճանապարհներ: Ի՞նչ նկատի ուներ Օբաման, որ Հայաստանն առանց Ռուսաստանի միջամտությա՞ն բանակցի Ադրբեջանի հետ: Այդ հայտարարության մեջ կա՞ր Ռուսաստանի թաքնված հանգամանքը:
-Չեմ կարծում, որ դա էր: Վերջին տարիներին միայն նախագահների հանդիպումներ են տեղի ունեցել, Մինսկի խմբի համանախագահողները Մինսկի խմբի երկրների հանդիպումներ չեն կազմակերպում, առավելագույնը` երեք համանախագահողները երբեմն-երբեմն ճամփորդում են և հայտարարություններ անում: ՈՒրեմն, Օբաման ի՞նչ պիտի ասեր` գնացեք Մինսկի խո՞ւմբը վերականգնեք կամ Մինսկի կոնֆերա՞նսը հրավիրեք: Կարծում եմ` սա սովորական հայտարարություն էր, նոր բան չեմ տեսնում: Անշուշտ, ԱՄՆ-ը ինչ-որ չափով հեղինակություն և ազդեցություն ունի այդ բոլոր գործընթացների վրա և ուզում է ցույց տալ, որ հետաքրքրություն ունի մեր տարածաշրջանում, բայց ես մի քանի անգամ անդրադարձել եմ, որ ԱՄՆ-ը չունի այլևս այն շեշտակի հետաքրքությունը, որ ուներ նույնիսկ մեկ տասնամյակ առաջ: Կասկած չունեմ, որ հիմնական բանակցությունները պիտի վարվեն հակամարտության երեք կողմերի միջև, և մղումը պիտի գա այդ երեք կողմերից, ոչ թե ԱՄՆ-ից: Այստեղ հարցն այն է, թե Ռուսաստանն ինչպես է լուծելու Ղարաբաղի հարցը:
-Այսինքն` Ռուսաստա՞նն է լուծելու: ԱՄՆ-ը այդ հարցը թողել է Ռուսաստանի՞ն:
-Ոչ տակավին, սակայն Ռուսաստանն է լուծելու և լուծելու է իր ձևով: ԱՄՆ-ը պիտի փորձի այնպես անել, որ այդ լուծումից երկու հանրապետությունները` Հայաստանը և Ադրբեջանը, ամբողջովին Ռուսաստանի ազդեցության տակ չընկնեն, ու Վրաստանը ավելի զոհ չդառնա, քան է։ Դա է ԱՄՆ-ի գործը այսօր: Մնացած բոլորը ձև է, մանավանդ, եթե Իրանի հետ նախնական խոսակցությունները լուրջ բանակցության հանգեն: Քանի՞ մասնագետ կա այսօր ԱՄՆ-ի կառավարության մեջ Ղարաբաղով և Հայաստանով զբաղվող: Շատ քիչ, եթե նույնիսկ կան: Ադրբեջանը ԱՄՆ-ի համար ևս ուրիշ հարց է:
-Ո՞րն է խնդիրը, Հայաստանն իրենց չի՞ հետաքրքրում, թե՞ Ռուսաստանի հետ, այսպես ասած, կռիվ տալու ցանկություն չունեն:
-Ոչ, հետաքրքրում է: Սակայն պետք է դադարենք մտածել, թե մենք աշխարհի ուշադրության կենտրոնում ենք, և մյուսները մեզ տեսնում են կամ պիտի որ տեսնեն այնպիսին, ինչպիսին մենք ենք տեսնում մեզ: Այսինքն` շատ կարևոր ստրատեգիական և անփոխարինելի օղակ, որը, հետևաբար, բանակցության ու «բազարի» լայն դաշտ ունի: Տեսանք, որ առաջին իսկ լուրջ մարտահրավերին մենք, կարծես թե, կքեցինք: Այդ մարտահրավերի մասին լուրջ մտահոգությամբ խոսում էր Հրանտ Բագրատյանը:
ԱՄՆ-ին հետաքրքրում է 189 երկիր, բայց հարց է, թե որտեղ ինչ կարող է անել: ԱՄՆ-ի միջոցները սկսել են նվազել, և ԱՄՆ-ը տեսնում է նաև, որ ՌԴ-ն իսկապես շատ ավելի խոր հետաքրքրություն ունի այս տարածաշրջանում, քան ինքը: Մյուս կողմից` իրենց միջամտությունները չեն հաջողվել մինչև հիմա, մանավանդ` Հայաստան-Թուրքիա հարաբերությունների կարգավորումը, որտեղ հսկա կապիտալ ներդրեցին` քաղաքական, դիվանագիտական, և չստացվեց: Վստահաբար իրենց հետաքրքրում է Հայաստանը, որովհետև վերջինս Իրանի հարևանն է, բայց նաև Ռուսաստանի քաղաքականությունը մեր նկատմամբ իրենց համար ցուցանիշ է: Մեր տարածաշրջանում ԱՄՆ-ին հետաքրքրում են առավելապես Ադրբեջանը և Վրաստանը: Հայաստանը դիտում են որպես պրոբլեմ ստեղծած ու պոտենցիալ պրոբլեմ ստեղծող միավոր, այլ ոչ թե պրոբլեմ լուծող պետություն:
Հիմա` ո՞ր չափով և ինչո՞ւ ԱՄՆ-ը Ղարաբաղի և Հայաստանի հարցը պիտի դարձնի Ռուսաստանի հետ լուրջ բանակցությունների թեմա և, եթե անհրաժեշտ է, ընդհարման նյութ, չեմ պատկերացնում: ԱՄՆ-ը լռելյայն այս հարցն արդեն զիջել է կամ զիջելու է Ռուսաստանին: Ակամա: Ժամանակի հարց է, թե երբ դա կվերածվի գործնական ու ավելի բացահայտ քայլի: Իսկ նման զարգացումը լավ է, թե վատ, այդ մասին չեմ խոսում:
-Բայց Ռուսաստանն էլ, կարծես, չի ուզում «սայլը տեղից շարժել»: Այդ մասին նույնիսկ Վրաստանի նախագահ Միխեիլ Սաակաշվիլին Նյու Յորքում ասաց, թե Ռուսաստանը չի ցանկանում, որ Ղարաբաղի հարցը որևէ կերպ լուծվի, նրան ձեռք է տալիս այս անորոշ վիճակը, որի դեպքում ինքը ավելի շատ ազդեցություն ունի թե՛ Հայաստանի, թե՛ Ադրբեջանի վրա: Կա՞ ճշմարտություն Սաակաշվիլու հայտարարության մեջ:
-Արդյո՞ք պետք էր, որ Վրաստանի նախագահն այդ ձևով խոսեր: Վստահ չեմ, թե այդպիսի ելույթն օգտակար էր որևէ պետության համար: Թող Հայաստանը, Ադրբեջանն ու Ռուսաստանը խոսեն իրենց քաղաքականությունների մասին: Ըստ իս, Սաակաշվիլու համար մի քիչ սխալ էր իր ելույթում տեղ տալ նման վերլուծությանը: Թերևս Վրաստանի նախագահը լուծում էր ոչ թե պետական հարց, այլ անձնական. իր դերը 2008-ի պատերազմի սկզբի կապակցությամբ, պատերազմ, որի ավարտը Վրաստանի համար շատ թանկ նստեց: Ընդհանուր առմամբ, Սաակաշվիլին այս հարցում հետևում է արևմտյան մասնագետների ու պետությունների մտածելակերպին: Այսինքն, Ռուսաստանի շահն այն է, որ այս կոնֆլիկտները չլուծվեն: Ես համաձայն չեմ այդ մեկնաբանության հետ: ՌԴ-ն կնախընտրի լուծում տեսնել, սակայն լուծում, որը կհաստատի իր ազդեցությունը տարածաշրջանում ու կնվազեցնի ԱՄՆ-ի կամ ընդհանրապես Արևմուտքի ազդեցությունը: Ի վերջո, ՌԴ-ն` որպես ԽՍՀՄ, այդ խաղաղությունը պարտադրեց մոտ 70 տարի: Ի նպաստ ո՞ւմ, գիտենք: ՈՒ դա պետք չէ մոռանալ:
-Եվրոպայից բավականին կոշտ արձագանքներ եղան, թե Ռուսաստանը ճնշում է Հայաստանին, իսկ ԱՄՆ-ի Սենատում լսումներ են ընթանում «Արևելյան գործընկերության խնդիրները» թեմայով: Արդյո՞ք սա չի կարող ճնշում դիտվել այդ վեց երկրների նկատմամբ: Մի կողմից` Ռուսաստանն է ճնշում, մյուս կողմից` Եվրոպան, հիմա էլ Ամերիկան է ինչ-ինչ փորձեր անում:
-ԱՄՆ-ը, հավանաբար, ուզում է հակազդել: Ըստ իս, երկու պատճառ կա այդ քննարկումների համար: Մեկը` պաշտոնապես արձագանքել` մասամբ օգնելով Եվրոպային: Մյուսը` թերևս կան որոշ մարդիկ, ովքեր մտածում են, թե ԱՄՆ-ը կարող է Եվրոպայից անկախ քաղաքականություն վարել: Այս առումով հետաքրքիր էր ԱՄՆ-ի դեսպանի ելույթը: Այն դեպքում, երբ եվրոպացի պաշտոնյաները խիստ էին, Հայաստանում Ամերիկայի դեսպանը շատ զուսպ էր. ավելի իրապաշտ` այն իմաստով, որ շատ խիստ լինելով կարող եք Հայաստանը ամբողջովին օտարացնել Արևմուտքից: Ինչ վերաբերում է եվրոպացիներին, որքան էլ մենք ուզում ենք եվրոպական պետության վերածվել և որքան էլ դա կարևոր է, Եվրոպան, ըստ իս, տակավին մեզ իրական չի տեսնում:
-Ինչպե՞ս թե իրական չի տեսնում:
-Եվրոպայի համար այնպես չէ, որ Հայաստանի կամ Ղարաբաղի պաշտպանությունը անհրաժեշտություն է: Եվրոպան, ինչպես մյուսները, Հայաստանի ու Ղարաբաղի վերաբերյալ ունի իր սահմանումը` հիմնված իր շահերի վրա: Մեր քաղաքականության, մեր դատողությունների մեջ սխալ է տեղի ունեցել: Մենք սիրո արտահայտություններն ընդունել ենք որպես իրենց հիմնական քաղաքականության իրական արտահայտություն: Ինձ միշտ մտահոգել են սիրո արտահայտություններն օտարների կողմից: Երբ սիրո արտահայտություն կա, նշանակում է` մեզ չեն տալու այն, ինչ իրականում պետք է մեզ: ՈՒրեմն, իրենց համար մենք այդքան կարևոր չենք:
- Ռուսաստանի համար կարևո՞ր ենք:
-ԱՄՆ-ի, նույնիսկ Եվրոպայի համար մենք հեռավոր մի փոքր երկիր ենք: Նրանց համար տարածաշրջանն է կարևորը և ոչ անպայման երկիրը: Իսկ Ռուսաստանի համար, այո, Հայաստանը կարևոր է: Մենք մի աշխարհագրական տարածքում ենք, որը նրան սահմանակից է և լուրջ նշանակություն ունի իր համար:
-Իսկ եթե Եվրոպայի համար կարևոր չենք, ինչո՞ւ այդպես ցավոտ արձագանքեցին Սերժ Սարգսյանի հայտարարությանը:
- Գիտե՞ք, մենք մի հարևան ունեինք, ում հետ բարեկամություն էինք անում: Ինչ-որ ժամանակ հետո նա տեղափոխվեց ուրիշ քաղաք: Շատ ցավոտ էր. երբեմն հեռախոսով կապվում ենք, ասում եմ, որ իսկապես վատ էր, որ գնացիր, բայց կյանքս չի փոխվում դրանից: Այնպես չէ, որ նա գնաց, և, օրինակ, գրադարանս կամ թոշակս կորցրի:
-Բայց Մաքսային միության շատ ընդդիմախոսներ պնդում են, թե Ռուսաստանը մեզ միշտ մենակ է թողել ճակատագրական պահերին, որից Հայաստանը տուժել է: Ի՞նչ քաղաքական աջակցություն կարող ենք ստանալ Ռուսաստանից, որը, ասենք, չենք կարող ունենալ ԵՄ-ի հետ ասոցացման համաձայնագիրը ստորագրելու դեպքում:

-Մեր պրոբլեմը դա չէ: Մեր պրոբլեմն այն է, որ մենք Ռուսաստանի քաղաքականությունը վերլուծում ենք ըստ մեր շահերի: Ռուսաստանի քաղաքականությունը պետք է նախ վերլուծվի` դրանք մեկնելով իր շահերի տեսանկյունից, և հետո տեսնենք, թե որտեղ են մեր շահերը համընկնում, որտեղ է, որ մենք կարող ենք ներդրում ունենալ: Չի կարելի ասել` Ռուսաստանը մեր դեմ է եղել կամ մեզ հետ է եղել: Երբ մեր շահերը համընկել են, Ռուսաստանը քայլեր է արել, որոնք մեզ օգտակար են եղել, երբ չեն համընկել, Ռուսաստանը քայլեր է արել, որ մեզ համար վնասակար են եղել:
Այստեղ ամենամեծ մտահոգությունս այն է, որ մենք քաղաքականությունը և պատմությունը վերլուծում ենք այնպես, կարծես թե դեր չունենք այդ ամենի մեջ: Այսինքն, առաջին հանրապետությունից մինչև սովետականացման առաջին ամիսները մենք ինչ ասացինք, ինչ արեցինք, ինչ քաղաքականություն վարեցինք, այդ բոլորը իմաստ չունի՞: Եթե Ռուսաստանի որոշումն է, որ մեզ սիրում է կամ չի սիրում, մեզ տալիս է կամ չի տալիս, այդ դեպքում մենք ի՞նչ ենք, ինչի՞ համար ենք կռվում, ինչո՞ւ կուսակցություններ ունենք, ինչո՞ւ արտաքին քաղաքականություն ունենք: Կամ եթե քաղաքականության ու դիվանագիտության փոխարեն հավատի հարցի վերածենք Ռուսաստանի` մեզ հետ լինելը, ուրեմն Ռուսաստանի առջև ծնկաչոք պիտի աղոթե՞նք: Սա քաղաքական մտածելակերպ չէ:
-Ի վերջո, որտե՞ղ է մեր շահը` Հյուսիսո՞ւմ, թե՞ Արևմուտքում:
-Մենք հավասարակշռված արտաքին քաղաքականություն պետք է ունենանք` հատուկ հարաբերություններով Ռուսաստանի հետ:
-Մեր արտաքին քաղաքական ոչ պակաս կարևոր հարցերից մեկն էլ Թուրքիայի հետ հարաբերությունների կարգավորումն է: Թուրքիայի հետ երկխոսություն այդպես էլ չստացվեց, «ֆուտբոլային» դիվանագիտությունն արդյունք չտվեց, չնայած Արևմուտքի ջանքերին:
-Այդտեղ սխալը գլխավորապես ԱՄՆ-ինն էր և մասամբ` Հայաստանինն ու Թուրքիայինը: ԱՄՆ-ը հավատաց և փորձեց հավատացնել կողմերին, որ Թուրքիա-Հայաստան երկկողմանի հարաբերությունները կարելի է կարգավորել առանց Ղարաբաղի հարցի լուծման: Դա հիմնական սխալն էր: Ես հիշում եմ մի հանդիպում, որն այդ փաստաթղթերի ստորագրությունից մի քանի ամիս առաջ հրավիրվեց: Քննարկման հիմնական հարցն էր` հնարավո՞ր է Թուրքիա-Հայաստան հարաբերություններն առաջ տանել առանց Ղարաբաղի հարցի լուծման: Ներկա գտնվող տասը մասնագետներից ութը ասացին, թե կարելի է, իսկ երկուսը` ոչ: Դա Թոմաս դե Վաալն էր ու ես: Ժխտական պատասխանիս ավելացրի, թե երբեմն փորձելը և ձախողելը նույնիսկ օգտակար են, բայց կան պարագաներ, երբ փորձելը և ձախողելը վնասակար են, և, նկատի ունենալով Թուրքիա-Հայաստան անվստահության մակարդակը, եթե փորձեք և ձախողեք, շատ ավելի ծանր պիտի լինի ու դժվարացնի հաջորդ քայլը:
Կարծում եմ, այն ժամանակ, անկախ նրանից` ճնշման տակ էր Սերժ Սարգսյանը, թե ոչ, կցանկանար այդ հարցը լուծել: Հայաստանի համար էլ լավ կլիներ հաստատել երկկողմանի հարաբերություններ առանց Ղարաբաղի հարցի լուծման: Դա նաև մեր քաղաքականությունն էր` երկկողմանին առանձնացնել, բայց հստակ էր, որ դա անհնար էր տարբեր պատճառներով: Իրականում կար Ղարաբաղի հարց, և կար ցեղասպանության հարց, որոնք հանված էին փաստաթղթերից, բայց, որքան կարևոր էր Թուրքիայի համար առաջինը, նույնքան էլ կարևոր էր մեզ համար երկրորդը: Եվ չստացվեց: Ամերիկացիները սրա համար ասում են` «wishful thinking», փափագի վրա հիմնված տրամաբանություն: Երկու երկրներն էլ այդպիսի սխալ հասկացություններով գնացին, իսկ ամերիկացիների համար այնքան կարևոր էր ինչ-որ մի տեղ հաջողություն ունենալը, մի կարևոր հարց լուծելը, որ այդ ցանկությունը խանգարեց անդրադառնալ, թե մեծ սխալ են գործում:
-Այս ամենի համապատկերում ինչպե՞ս եք գնահատում Սերժ Սարգսյանի վարած արտաքին քաղաքականությունը:
-Մոտավորապես գլխավոր հատկանիշը այն է, որ ժամանակի ընթացքում մեր այլընտրանքները կորցրինք: Չեմ կարող ասել, թե Սերժ Սարգսյանը չի հասկանում: Շատ բան է հասկանում: Բայց այդ հասկացողությունը կարող է նաև պայմանավորված լինել ներքին հարցերով` իր քաղաքական ուժը ինչի վրա է հիմնված, տնտեսական ուժը ինչի վրա է հիմնված, և դա է, որ հարցի վնասակար կողմն է: Թերևս, Մաքսային միությանը միանալը ճիշտ որոշում էր, բայց իմ մեծ մտահոգությունն այն չէ, թե Սերժ Սարգսյանը ճիշտ է կամ սխալ, այլ այն, որ մենք տակավին այլընտրանքներ չենք ստեղծում արդեն մոտ 15 տարի:


Հարցազրույցը վարեց
Կարինե ՀԱՐՈՒԹՅՈՒՆՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 2483

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ